Sunday, January 1, 2012

Dunia yang penuh kebencian

Dan tahun baru disentapkan dengan ungkapan seorang lelaki remaja Australia.
Dia mencarut-carut berulang kali sejurus melintasi saya di luar pasaraya Coles.
Carutan kepada Allah yang bertubi-tubi.

Saya hanya berlalu pura-pura tidak dengar, hanya berjalan laju-laju meninggalkan beliau.
Sikitpun saya tidak menoleh ke belakang.

16 tahun dahulu saya pernah hampir acukan pisau belit ke arah sahabat yang memperli sekolah rendah saya.
Kali ini saya cuba kawal diri supaya tidak bertindak membuta tuli.
Ya, inilah tanda selemah-lemah iman, hanya mampu membenci dengan hati :(.
Sudah ada peristiwa berdarah di Malaysia sempena tahun baru 2012.
Baik saya elakkan peristiwa tak diingini di Armidale.


Dunia yang penuh dengan kebencian.
Melatih kita untuk bersabar.
Dan melatih kita supaya lebih banyak berfikir.
Balik nanti tidak mahu jadi rasis!
Peritnya rasa jadi minority!

Love and respect
Dijah

No comments:

Post a Comment