Monday, January 2, 2012

Drama tahun baru

Tahun baru 2010 - balik ke Armidale dari Bathurst, selepas menghadiri majlis pengebumian Charlotte. Few days lepas tu ketika sedang bersembang-sembangan dengan artis naungan (bukan Jay Park), ada manusia lempar bata ke arah tingkap, wallet kena curi. Saya halalkan duit tu, mungkin dia takde duit nak makan.

Tahun baru 2011- sambutan di jalanan kerana tuan punya backpackers brengsek letak kitorang (saya dan kawan) di bilik yang ramai lelaki. Dahla bebudak lelaki nun dok membeli banyak beer demi sambutan gilang gemilang tahun baru. Ada bilik kosong, tapi permintaan kami tak mahu dipenuhi. Tak cukup staff nak kemas katanya. Akhirnya jumpa motel dengan pemilik yang baik. Diringkaskan cerita, duit kena songlap ngan mamat backpackers tu, dan tak dapat refund. Sampai kiamat kitorang tak halalkan duit tu!huh!

Tahun baru 2012 - korang ingat takde drama? adaaaaaaa!!! Di hari tahun baru, lagi berapa menet nak masuk Maghrib, nampak ada pakcik tua dok kerobek mail box kawan saya Sara. Saya sekarang dok housesitting umah dia 2 minggu sementara dia cuti cutian sakan. So saya ingat pakcik ni diamanahkan untuk tengok surat dia. Agak peliklahkan bila fikir, dah saya dok situ, haruslah saya yang dipertanggungjawabkan bawak masuk surat! kan? Dia stare saya pelik. Seram dah. Saya plak bodow pegi kecut2 perut sebab takut dia ni ingat saya nak pecah masuk umah.
Siap perkenalkan diri lagi kat pakcik ni (nak menunjukkan yang i ols ni wanita jujur, perlu ke?kekek) Pakcik ni sikit pon tak bagitau nama ke hapa.

Saya tanya? 'Are you checking on Sara's mail?'
Tak ingat apa dia jawab,tapi dia patah balik ke mailbox buat2 cek surat. Seram.

Kendian dia pandang saya, kata 'Dont be scared' sambil depakan tangan ala2 nak memeluk. Motip dont be scared? Haruslah freaking out!!!
Saya kata 'Sorry, I dont know you. You are a stranger to me' gituhla jawapan feeling2 kalau kenal bolehla menyambut pelukan?hahahahha
Dengan tak paham bahasanya dia datang dekat siap depa tangan lagi sekali.

Saya terus meluru masuk umah, kunci pintu, menggigil satu badan. Kol Sara dia tak angkat. Decide nak SMS Sara nak tanya dia suruh jiran cek mail ke? Dan nak ngadu kata jiran dia nih scary-mary.

Tak sempat habis taip (sebab haruslah mcm essay SMSnya, dengar bunyi kat pintu. Pakcik tu kat luar depan pintu!!
Saya pegi tepi pintu intai, double cek if pintu dah kunci. Dia blah kejap pastu datang balik. Yang ajaib, DIA BOLEH BUKAK PINTU KAYU YANG SAYA RASA SAYA DAH KUNCI TU!!
Dia nak masuk umah.
'Are you checking on me? Please leave me alone!' dengan penuh seramnya tanya kat pokcik tu.
Dia tetap nak masuk.
'Dont be to hard' katanya. Seriesly
muka dia masa tua macam
muka psychopath yang sedang memujuk rayu. Been there!

'Please, I want to be by myself!' hahah.Ini statement paling tak
bleh blah. Suppose cakap 'go away' kan??hihihi. Nak wat canner tu je English sentence yang boleh pikir.

'You want to be by yourself?Ok' dia berdiri tegak.
Tangan sebelah saya dok tekan num tuan umah (sib baik boh kat favourite, dan nasib baik semalamnya baru topap!!), tangan sebelah lagi tolak dia dengan pintu.

Kunci.
Menggigil.
Terus nangis sedu2.
Tuan umah angkat fon, terus bagi dia alamat rumah. Mintak dia datang.
Tunggu dengan pisau.
Nangis.
Lepas seminit, tepon plak tech officer.
Semua sampai serentak.
Depa kol polis.
Binik tuan umah suh pack barang, balik umah sewa balik.
Rupanya pakcik tu ada dementia. Sentap.
So, kiranya selesaila kes ni di mata polis. Polis pon dah pesan kat family member dia supaya make sure dia dalam pengawasan.
Yelah kot dementia, tapi nampak macam orang tua gatal.

Pesanan: make sure nombor penting ada dalam favourite list, dan make sure anda recharge at least beberapa ringgit demi keselamatan anda :)

Malunya teringat bila dok nangis sakan malam tadi.hihi

6 comments:

  1. wehh, ngeriss okehh. take care djah.
    make sure hang nyer hp tidak diblock/tak berkredit & minyak kereta tak dibiarkan hingga "E".
    ni pesan bapak aku pada aku jgk yg selalu sorang2 nih;)

    ReplyDelete
  2. Phew.

    Jaga-jaga diri

    ReplyDelete
  3. Teha, bagus pesanan bapak hang tu. Kami selalu isi minyak sesikit, lepas nih akan pastikan taklah sikit sangat kalau nak gerak ke mana2.hehehe
    Artis, baikkkkk!

    ReplyDelete
  4. Dijah,

    Gile tragis, suspen betoi baca citer awak ni...

    dup dap dup dap

    fuh, kalau akak, lebih dari nangis akak buat!

    ReplyDelete
  5. Ya allah. Dijah....dijah dan drama kekekekek. Jaga diri tau!

    ReplyDelete
  6. Kak Nur, Kak Delinn, sob sob. Alhamdulillah takde apa2..hehehe.
    Penat dah berdrama :/

    Take care too!!

    xoxo

    ReplyDelete