Friday, January 23, 2009

Pegawai Penyelidik

Kawan-kawan,
Surat jabatan hewan dah dpt. Alhamdulillah, dioffer jwtn Pegawai Penyelidik. It was very difficult utk ambil keputusan - setia dgn umt or kembali ke jabatan hewan.

1. Logistik
Posting tatau lagi kat mana, bos ckp saya akan ke lab lama. Kalau betul kat Ipoh, memang sorga donia. Dok bawah ketiak dengan mak, dekat dengan opah & atok, save duit makan, save duit sewa. Ipoh kat central, senang nak ke mana2 ladang, nak ke mana2 uni. Hubungan sosial dgn lecturer2/researcher dr institut lain akan dapat dijalinkan dengan jayanya.
Ganu sangat jauh dari keluarga. Tercampak jauh2. Balik naik bas 8 jam, sangat memenatkan. Kalau naik bas kesatuan, sejuk tahap kancing gigi. Memang bila pikir travel ke ipoh, rasa mcm malas sangat. Penat. Since located kat east coast, hubungan sosial sedikit terhad since kebanyakan program saintifik diadakan di central, esp KL. Kena rajin turun KL lah nampak gayanya.
Ipoh 1, Ganu 0

2. PhD
Ntah, saya pon tak perasan bila saya mula berazam nak buat PhD. Mebi bila dah buat MSc, azam menggunung tinggi utk sambung. Since banyak benda yg saya tak mampu nak capai compared to wanita2 seusia, I decided utk buat PhD - to improve myself.
Kat jabatan hewan leh convert research jadik PhD, ramai org leh tolong. Tapi kena guna duit sendiri sbb tak confirm lagi dalam jabatan. Kalau nak ditanggung perbelanjaan study, kena tggu lagi 3 tahun, bila dah sah jawatan. Tu belum lagi pikir soal seniority dan birokrasi. Biasanya depa bagi senior sambung dulu.
Kat umt memang disyaratkan utk sambung. Bila sambung, dapat elaun dan gaji akan jalan.
Ipoh 1, Ganu 1

3. Kerja
Honestly, I love teaching and gossiping. Bercakap dan bercerita adalah passion saya. Melihat muka adik-adik yg hensems mahu belajar membuatkan saya bersemangat utk belajar bersama2.
Ipoh 1, Ganu 2

4. Pantai
Saya suka pantai. Sangat suka. Sangat. ngeeeeeeeeeeeeee.
Ipoh 1, Ganu 3
And yes, saya telah buat keputusan untuk setia dengan ganu. Keputusan ini agak risky, bila amik kira kedudukan ekonomi yg sangat teruk sekarang [scholarship maybe ditarik balik, jwtn tutor bertaraf sementara]. Tapi saya akan kuatkan semangat. Semoga urusan saya dipermudahkan. Amin.
Keputusan ini tak diambil dengan mudah sebab terlalu banyak kenangan dan harapan saya sandarkan pada jabatan hewan. Dari 2003 menimba ilmu dan pengalaman di jabatan hewan, dari terjerit2 ketakutan sebab dikurung dengan kambing..sehinggalah jatuh cinta dan berkucupan mesra dengan kambing dan bebiri, jabatan hewan telah menjadi platform utk saya memupuk minat dan mengasah bakat dalam bidang saya sekarang. Jabatan hewan akan selama2nya terpahat di hati saya.

Terima kasih banyak2 buat yg telah mendoakan saya berjaya dalam interview. Doa kalian telah dimakbulkan. Doa saya juga telah dimakbulkan - doa saya sepanjang 3 tahun lepas, utk berjawatan tetap di jabatan hewan. Ini tandanya Allah mendengar doa kita, cuma masa pengabulan itu cepat atau lambat. Teruskan berdoa, Allah pasti bagi yang terbaik.

ps: Tolong doakan kesihatan Pakcik Mohamed, ayah kawan saya. Semoga cepat sembuh dan dikurniakan kesihatan. Amin.

4 comments:

  1. alhamdulillah..ayg pun rasa itu yg terbaik. :)

    ReplyDelete
  2. acu..ape pun keputusan acu..angah tau itu yg terbaik utk acu..angah tetap support camne pun keputusan acu..angah bangga ade kwn bakal genggam phd..walaupun angah = nk amikmaster..ntah bile nk tercapai..chaiyok..chaiyok acu...once decide..jgn toleh belakang dh..terus ke depan walau ape pun halangan acu dpt..

    *kenapakah angah rase ayat angah di atas mcm style makcik2?*

    ReplyDelete
  3. insyaAllah..Allah itu Maha Adil..whatever your decision is, kami semua akan sentiasa menyokong anda.. (walaupun tulang belakang anda sememangnya masih utuh dan cukup kalsium)..hehe..rezeki itu ada di mana2 tanah Tuhan ini..

    akak..
    qila konpius..
    berkucupan dengan en. kambing itu..
    ade gamba sebagai bukti tak??
    wuWu

    miss u la sis.
    one week sudah tarak jumpa woo
    qila lik next week..
    ni kat umah rawang teruja nak cuti raya cina..hehe
    take care sista!!

    muahhx!!
    hehe

    ReplyDelete