Monday, January 5, 2009

Darjah satu

Kebetulan yang mengujakan.
5/1/2009 merupakan permulaan persekolahan bagi Tahun 1 2009.
Dan saya menerima msg di shoutbox dr Mira, rakan sebelah meja masa darjah satu.
Kawan pertama smasa di Darjah 1.
Ye, kawan pertama.

Dipaksa oleh ayah untuk berbual dengan kawan sebelah meja.
'Nama kamu sapa?'
'Amighah'. chomel masa tuh sebab pronounciation hurup R nya sungguh unik.

Amirah yang sekelas dengan adiknya Zaid.
Zaid yang muda, pandai dan ehem*ehem* chomel.
Sampai darjah 4 saja bersama *kan Mira kan*, lepas tu Mira ikut family berpindah.
Meninggalkan kami semua di Ipoh.
Hilang dua orang kawan.

Bersekolah rendah di dalam sebuah rumah sewa.
Gaji guru2 sangat kecil.
Hanya ada 1 kelas.
Ruang tamu adalah kelas.
Bilik tidur adalah surau.
Bilik tidur yg lain adalah bilik guru.
Dapur adalah ofis dan dapur.
Tandas adalah tandas.
Tiada kantin.
Tiada perpustakaan.
Tiada makmal komputer.
Tiada papan hitam.
Hanya papan putih.
Agaknya ramai asthmatic, tak tahan dengan habuk kapur.
Ustaz Bahasa Arab adalah Pak Arab yang sangat besar *er, kitorg kiut sangat kot* dan dia agak menakutkan.
Bermain panjat pokok rambutan kat halaman.
Melihat kawan2 main batu seremban.

Kisah dulu.
Semua itu kenangan.
Kenangan Darjah Satu.
Mira rakan pertama.
Rakan yang sudah menginjak dewasa.
Sama dewasa dengan Sekolah Rendah Al-Hidayah Ipoh.
Ye, dah 20 tahun umur SRAH.
Saya tetap rindukan SRAH yang lama.

Kudos to SRAH 1989-2009

ps: tahniah Mira sebab dah nak mendirikan rumahtangga =)

4 comments:

  1. Hmm.. aku xingat pn sapa org pertama aku tgr masa darjah 1.
    yg aku ingat masa drjh 1 aku ada ajar sorang budak laki cara nk tadah tgn masa berdoa. hahaha... la ni dia keja juai buah-buahan kat psr mlm. x kenai aku dh kot!

    ReplyDelete
  2. cik pensyarah memang, kalau jejans laju je ingat...hahahaha
    *psst, ensem tak mamat buah2 buahan itew*

    keke

    ReplyDelete
  3. kawan akak first day nama dia suzana... bukan dia yg intro tp bapak dia yg kenalkan...suh jaga anak dia...siap warning akak lagi... jgn buli anak dia... [terkedu seposen sbb dpt warning tetiba...]..owh...adakah muka akak = pembuli/pengganas????

    ReplyDelete
  4. wahahaha..kak lynn, sori tergelak.
    akak memang bergaya brutal kot masa kecik..
    skang pon brutal, tapi brutal2 ayu.tu yg leh jadik tulang belakang jabatan.
    kalau kita sekelas masa darjah satu, saya kompom geng ngan akak..mesti budak laki takut nak buli kita..kekeke

    ReplyDelete