Thursday, January 15, 2009

Najah

Najah.
Ye, Najah.
Kawan dari darjah satu.
Masa darjah enam duduk sebelah.
Budak laki panggil kami gajah - dia gajah bedak sejuk dan saya gajah hangit.
Cis.
Walau duk sebelah, kami bukan partner in crime.
Kami bagaikan yoe dan yie yin dan yang.
Langit dan bumi.
Najah sangat baik.
Tak pernah sakitkan hati orang.
Dia hanya akan senyum.
Senyum.
Walau lawak kita langsung tak kelakar.
Senyum.
Walau kita cakap merepek.
Senyum.
Walau terkecil hati dengan kita.
Hanya senyum.
Walau kena sepak ngan budak laki.
Dia langsung tak marah.
Dia hanya nangis.
Saya yang meroyan lebih.
Kejar budak yang menyepak dia.
Sampai budak itu menangis kena ugut dengan saya yang besar.
Tapi Najah redha dan pasrah.
Sampai sekarang Najah tetap begitu.
Senyum.
Senyum.
Senyum.
Redha.
Pasrah.
Saya mahu kekuatan seperti Najah.
Dan toleransi seperti Najah.
Sebab kadang-kadang saya rasa nak tumbuk orang.
Sungguh.

Kalau kita tak mahu jaga hati orang, jangan pelik kalau orang tak mahu jaga hati kita.
Kamu faham kan?

4 comments:

  1. Kesabaran tahap gaban!.
    kalau aku kena sepak, aku kompom bls balik. xdpt bls cara kasar aku balas cara halus...muahahaha...

    ReplyDelete
  2. Tu lah beb, aku sentap okeh mamat tuh sepak pinggang Najah.
    Dia nangis je.
    Aku hangin satu badan.
    Sampai sekarang dia gituh.Baik sgt...

    ReplyDelete
  3. siapa kak najah niey?
    yla teringin nak kenal dier...
    weeeeeeeee...
    nak ambik aura...
    ngeeeeeee

    ReplyDelete
  4. Yla, sila baca petikan dia atas slowly.
    Sohih2 kantoi kalau ada ujian pemahaman.
    hahaha

    ReplyDelete