Sunday, November 9, 2008

Ekspresif dan diskriptif

Kawan saya ckp, ada banyak benda yg tak perlu diungkap, kita boleh tau maknanya sendiri berdasarkan perbuatan yang dizahirkan. Ada jua percakapan yg mempunyai makna tersirat. Semua ni kena paham-paham sendiri. Err..inilah kelemahan saya. Tak semua org dlm dunia nih cekap membaca tindak tanduk org dan memahami maksud kata2 yg tersirat seperti Angah. Sayalah salah seorang yang tak cekap itu.
Satu hari seorang pensyarah yang ekspresif telah bersembang ngan saya. Tapi saya kira dia belum cukup ekspresif sebab dia tak mengekspresikan apa kemahuan dia dalam perjumpaan tapi mengharapkan semua orang tahu apa yang dia nak, apa yg tersirat. Gosh, susah juga kan? Walaupun saya seorang yg ekspresif, saya hanya angguk2 kecil pada setiap ngomelannya. Ternyata dia seorang yg hebat dalam menafsir ekspresi saya.
‘Ok, apa yg u paham dengan arahan I hari tu? Apa yang tersirat?’ *Hambik ko!*
‘Er..saya tak paham sebenarnya yang tersirat tu. Sebab yelah, nih tahap2 senior. Saya blur2 lagi nih’ *mari kaver diri*
Muka dia muka sentap. Tapi dia senyum. Kelat.
‘Ok, apa yang u paham dengan yang tersurat? Tell me.’
Oh, apakah ini semua? Lindungilah hambaMu ini ya Allah....Keke
‘Err, yang saya paham…sama macam arahan tu lah, list2 semua’
dan 15 menet kemudian, masa saya telah dipenuhi dengan mendengar luahan perasaan yang suci murni. Still, saya rasakan dia perlu ekspresikan pada sasaran, bukan pada diriku yg tatau apa2 ineh..kekek.
Saya suka menjadi seorang yang ekspresif. Tak perlu risau orang tak faham dan tak tahu apa yang saya rasa.
‘Akak sedikit kecik hati. Nanti bila akak dah ok, akak kol’ sms saya pada adik ikan menerangkan kenapa saya refuse utk terima panggilan dia. Dan dia reply sms saya dgn satu patah perkataan saje ‘Over!’. Cis. Dia mungkin igt saya bercanda ria, tapi hakikatnya saya serius..keke

Ekspresif dan deskriptif, saya tak boleh mengharapkan org lain pon begitu kan? Sebab tak semua perasaan wajar diekspresikan, tak semua benda patut didiskripsikan.

------

Hidup ini terlalu singkat untuk melakukan perkara yang sia-sia.

4 comments:

  1. benar..
    tak semua perkara pelu diekspresiasikan..
    tapi kita takleh nk salahkan org jika org tak paham kehendak kita..

    isteri: bang..kaki sy lenguh la g jalan tadi..pala rs mcm denyut2..

    suami: oo ye ke..makan ubat..rehat dl..nnti rs lega sikit masak lah.!

    isteri : ermmm...

    ReplyDelete
  2. i think ini adalah sulaman hasil kerja tangan ancestors kita, diasuh dgn ckp berlapik2. berkias dgn harapan org lain akan tahu, kadangkala tak perlu berkias tetapi kalau kita speak politely tetapi berterus terang i bet sesuatu message boleh diterima dgn jelas.

    dr org yg penat dgn kereneh *cakap paham-paham sendrik*

    ReplyDelete
  3. OVER! --> dengan perkataan ini, adakah i telah menjadi seorang yg ekspresif? ekekeke

    ReplyDelete
  4. azza_irah: nampaknya kena cakap direct >>>> tolong picit kaki ngan kepala boleh? kekeke

    miss bumblebee: betul, melayu penuh dengan seni, seni dalam berbahasa juga. Tapi saya suka org yang terus terang, tapi dengan cara yang halus..ala2 tegur berhikmah gituh! ahaks

    rizuan: TAK..haha..

    ReplyDelete