Wednesday, December 9, 2009

Royanan berkonsep akademik

Bercakap pasal study memang mengerikan. That’s whylah saya suka bercakap pasal si buah hati kesayangan – Jay… *pengsan* dan sekutunya *cilok perkataan Am*.
Sebenarnya buat benda-benda lain seperti menggedik menjadik pengurus dan sibuk promosi artis, fangirling macam orang hilang akal, dan buang masa shopping hari-hari adalah sebenarnya untuk distraction. Distraction dari berhadapan dengan realiti kehidupan. Report yang tak siap, planning dua eksperimen seterusnya, abstract yang tak siap untuk 2 conference, irrigator setting yang tak difinalisekan lagi.

Minggu depan 60 bebiri sampai. Esok pulak sepanjang hari di kelas First Aid. Kat kawasan padang ragut ada ular, so sebab saya takut kena patuk ular walau nak mimpi kena patuk ular saya semangat join kelas First Aid esok. Tapi kesannya, dah hilang satu hari untuk study.

Bercakap pasal study, progress adalah slow. Kalau boleh disukat apa yg saya buat sepanjang summer ni, saya rasa hanya 0.5%. Maksudnya hampir tiada. Saya tak bangga sikitpun dengan progress mcm ni, rasa serabut tahap gaban. Kalau ada gaban depan mata pun saya nak cakar-cakar muka dia lepas bukak helmet besi dia.

Saya rasa internet adalah distraction, tapi bila internet takde, kerja terbengkalai juga. Saya lebih suka bergossipan dari buat kerja. Saya tatau ini sindrom apa. Saya kata kat Ayu, ini adalah sindrom kemalasan tahap gaban. Saya sudah jadi seperti 10 tahun lalu di sekolahrajaperempuantaayah tercinta. Saya rasa lemah, lesu, tak bermaya. Mungkinkah ada kena mengena dengan Jay yang tiada lagi di mata walau dekat di hati? Mungkin jugak kan?

Tapi semalam, saya sudah luah perasaan pada encik bos bila sudah ditangkap melarikan diri. Saya kata saya rasa sangat-sangat slow. Dah berbulan report tak siap. Dia kata tu perasaan saya, dia rasa ok je. Jawapan ni ada tiga interpretasi ye kawan-kawan *complicatednya minda perempuan*,

1. Encik bos memang rasa progress saya ok, sebab saya buat eksperimen laju *I takleh simpan sampel lama*, dia tak sedar yg saya amik masa yang lama untuk tulis report.

2. Encik bos sebenarnya tak rasa apa-apa pun sebab dia ramai student nak jaga. So, dia tak perasan yang saya tak siap report.

3. Encik bos memang rasa saya lambat, tapi knowing me yang akan buat muka frust menonggeng kalau kena komplen, dia cuba reverse psiko dengan cakap ‘progress you ok’.

And knowing me jugak, encik bos tanya bila nak hantar report. Saya HANYA akan pulun gila-gila kalau ada dateline. Kalau takde dateline, saya akan jadik malas. So, saya bagitau saya nak hantar minggu depan. Tarikh takde, tapi minggu depan. So, saya harap bila saya bagi dateline untuk diri sendiri, saya akan pulun.

Setiap orang berbeza kan? Saya tataulah orang lain ada tak perasaan macam ni. Rasa buang masa, rasa tak bersemangat, rasa kerja slow, rasa cepat patah semangat, rasa susah nak semangat balik. Cuma saya nak kawan-kawan yang rasa macam ni tahu, YOU ARE NOT ALONE. For me, kalau kita rasa macam tu tandanya kita ada aim dan kita nak buat yang terbaik *gituhhhh*. Saya suka jugak kalau tak puas hati ngan diri sendiri sebab lepas tu kita akan cuba improve. Yang tak sukanya kalau rasa down pastu tido 12 jam macam orang pengsan *it happened to me last weekend*. Sekarang, saya jadualkan siang hari untuk study. Malam hanya akan stay up sampai kul 12. Kalau terlajak, hanya untuk gossip *boleh?*. Dan saya start buat dateline sendiri untuk semua kerja – lebih awal dari jangkaan bos supaya kurang meroyan di kemudian hari.

‘Take it easy, don’t push yourself too hard’ pesan encik bos terhadap anak murid yang sudah lapan bulan menjejakkan kaki di sini. Seriously, tak sepadan lapan bulan dengan kerja yang saya buat. Malu dengan diri sendiri. Malu dengan sv.

So, marilah sama-sama kenali diri sendiri dan kembali bersemangat! Makan secukupnya kalau jenis cranky bila lapar. Tidur secukupnya kalau rasa cranky kalau letih dan ngantuk. Oh, dan rasanya saya kena start solat di awal waktu macam time winter dulu. Solat di hujung2 tanduk mungkin juga menyebabkan jiwa I keluh kesah gelisah sentiasa.

Marilah kita bersemangat demi Agama, bangsa dan Negara!!!!!
Semangat!
Ganbatte!
Hwaiting!
Susu!

And Jay, you pon kena semangat!!!
I’m still waiting for you..... XD

Update

As I mentioned before *dah berpuluh-puluh kali sampai korang semua mungkin dah menyampah dan nak baling saya dengan kasut*, buat eksperimen kat sini lain sikit dari kat Malaysia. Bukan, bukanla nak kata negara tercinta tak best, cuma nak bagitau perbezaan itu ada, dan nak share bagaimana perbezaan itu menyentuh hati saya *gituhhhhhh*.

(selingan: i should stop using 'gituh' dalam perbualan tepon dengan warga Malaysia sebab Charlotte dah tanya apa maksud 'gituh'. And I shoud avoid using 'jaybommies' di alam nyata untuk melabel bebiri saya sebab wijdan dah tanya apa maksud 'jaybommies!' keke. Note = Jaybommie adalah nama manja Jay oleh fangirls)

Bila saya kena jaga bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kemaslahatan jaybommies, saya sangat-sangat teringat kat uncle Rama. Uncle Rama merupakan main caretaker haiwan2 research masa kat institut penyelidikan vet kat ipoh dulu. Kerja kami just merancang eksperimen dan uncle akan bertanggungjawab cari rumput, bagi makan, cuci kandang. Uncle juga akan jadi supervisor kat bebudak LI untuk task wajib - bagi makan dan cuci kandang hari-hari. Saya ada jugak terlibat, tapi taklah setiap hari. Bila free, pegi. Bila meroyan, tak pegi. kekeke.
So, sejak saya kena bagi makan the 5 B's saya terkenangkan uncle. Uncle dah tua, tapi gigih lagi kerja. Kalau kambing mengandung, dialah yang paling eksaited. Bila kambing beranak pon, dialah yang paling happy. Sungguh, berkaca-kaca mata uncle kalau cakap pasal kambing/bebir. Pernah suatu hari tu, sekor bapak kambing mati sebab heart attack. Bila kami buat post-morterm, jantung dia dah clot ngan lemak. Rupanya uncle bagi makanan (pellet) berlebihan. Sayang punya pasal, selagi mengembek, uncle tambah makanan. Bayangkan, mati dalam kemewahan bapak kambing tu!
Saya percaya, hikmah saya kena jaga bebiri, kena bagi depa makan, kasih sayang, cuci kandang, semua nih untuk

1. lebih bertanggungjawab
2. melatih sifat kasih sayang dan sifat keibuan hikhik
3. lebih memahami menghargai warga-warga penjaga ternakan.

At least nanti, andai kata ada rezeki untuk buat research bila dah balik, taklah bengong sangat. Taklah bergantung harap pada orang lain secara total, ye dok?
At least now tengok mata bebiri pon saya leh agak depa stress ke dak. Dan saya pon belajar jadi sabar sikit. Bebiri nih kalau kita marah lagi buat perangai. Saya dah stop bebel dan marah-marah sebab saya perasan bila saya emosi, esok tu perasan ada air kencing dan taik bebiri dalam bekas makanan. So, jadi keje pulak nak cuci2 sebelum bagi makanan. Sekarang melatih sabar. Sumbat t elinga dengan lagu 2pm, buat bodooooooooo je sambil bagi makanan. Rasa mcm stewardess Air Asia yang series pulak..

Ha! suatu hari di kandang, saya dapat kol.
'Kenal tak sapa ni?' lelaki tu tanya berulang kali.
Amaran buat sesiapa yang kol saya, saya paling pantang kalau tanya saya 'kenal tak sapa ni' berkali-kali walau saya dah cakap tak kenal. Lagi pantang kalau orang buat dialog lanjutan, 'sampai hati tak kenal'. Memang saya akan letak je lah kalau orang cakap mcm tu.
Memang saya nak marah sebenarnya bila lelaki tu tanya banyak kali. Tapi saya cakap 'tak dengar, siapa ni?'
Lepas tu lelaki tu cakap 'Tak kenal ke? Ini UNCLE!!'
Saya rasa nak pengsan kat kandang masa tuh.
Saya jerit mcm fangirls. kekek. Sara pon sentap.
Lama gila tak sembang dengan uncle.

Uncle sekarang kat Sydney, rumah anak dia. Uncle suruh datang jumpa dia kat Sydney sebab dia ingat saya kat Sydney..keke. Uncle akan ada kat Aussie sampai February, so leh jumpa dia kalau ada kesempatan. Urgh, tengah menulis ni baru perasan tak save number anak dia!!!!!!!!!!!!
*tepuk dahi*

ps:
1. Dah khatam lagu2 2pm *semua lagu dan semua album* berpuluh-puluh kali. So, I guess sudah sampai masa untuk berubah.
2. Fangirls, I DONT LIKE lagu Sorry Sorry (Answer) & Neorago remix - SUJU. Kenapa tak sedap????

Tuesday, December 8, 2009

SNSD and SUJU

Ke hadapan fangirls yang diingati selalu,

SNSD dan SUJU dan release lagu baru bertajuk SEOUL. Mungkin ini jadi lagu tema tahun melawat korea, wallahualam.
Saya bukanlah peminat SNSD. Saya STAND (perkumpulan anti SNSD). Namun, saya adalah penganti yang rasional *konon kannnn?* sama macam saya anti Tok Ti, tapi kalau benda-benda yang ok tu saya akan kata ok.kehkehkeh.
So, dalam lagu ni depa taklah hazab. Depa tak menyeksi seperti lupa daratan.

Saya sukakan konsep kiut miut mari melawat korea dan bercinta dengan mamat korea yang comel *pengsan*.

Kinah Prime, sila bookmark. Nanti kena tengok bila balik kampung. I tak nampak Heechul. Edit, Heechul lari di saat awal2 tu kot???
Ayang wilda, Sungmin you terkapel ngan Jessica rambut hazabbbbbbbbbs.kekeke.
SAYA SUKA KYUHYUN walau dia ada awek dalam klip ni! Dia adalah comel sebagai pelukis jalanan yang akhirnya memakai topeng kepala gabak yang terbalik.

And I am happy bila Teukkie dan Eunhyuk tak diberi kapel. TAHNIAH SM! I LIKE!

Fangirls! Mari ke Korea untuk cari pakwe! *kesimpulan MV*





ps:


Sila baca entry bawah. Sila email saya *nada terdesak*

Sila bagi alamat!

I know I should stop meroyaning. I just cant help it tau u ols!! I rasa mcm nak gigit segala benda yang ada depan mata. Ini semua bukan PMS semata-mata tau. Bukan juga semata-mata sebab Sara takde. Tapi juga sebab mamat hot dan adik-adik ikan jambu semua sudah menyahkan diri dari bumi UNE. Bukan, bukan pakat jadik bapuk, tapi pakat keluar dari UNE dan bercuti-cutian. Maka tinggallah pompuan meroyan dan laki-laki orang dan mamat-mamat single dengan attitude problem. Sengsara hidup!
So, hari ni kena 'tangkap' dengan encik bos. Yer, dia perasan saya larikan diri kebelakangan ni. Just cant help it lah. Seronok pulak menyelinap2 sambil buat kepala aksi mcm kekura untuk memastikan encik bos tak nampak. *sigh*
Lepas sesi luahan perasaan tanpa sebarang drama air mata, saya semakin ok. Encik bos teman *over berteman segala* pegi irrigate rumput sebab takut rumput semua kering.
Petang ni pegi sekali lagi.

And yes, tak bolehlah over2 layan meroyan kan. Semua orang pon stress. Mintak maafla kalau sesapa yag menyampah dengan entry I yang asik2 meroyan. kehkehkeh. Tak dapek den nak nolong.

Untuk mengembalikan keceriaan saya, saya mohon emailkan alamat anda. Yer, anda. Peminat Amri takyah email saya, korang pegi email Amri *emo*. Sila send email kepada saya dengan nama penuh/samaran dan alamat. Inspired by aqilah, I want to give away some things from UNE/Aussie. Kalau boleh bagi tarikh lahir atau horoscope sign lebih cun. Ini bukan sempena tahun baru, tapi ni sempena meroyan. Takde konsep tukar2 hadiah ye, ni just want give away small things.
Sila hantar email kepada dijah_best at yahoo dot com.

I just need to recharge my emotion *gituhhhh*.

Ini SERIUS TAU!

ps: Kak Arc, wajib email saya! =)

Kenyitan mata istimewa buat ZETI!

Photobucket

Monday, December 7, 2009

Pesanan buat fangirls

Meroyans strike back!

Saya tataulah entry ni masuk akal atau tak....masa tengah menulis nih memang sangat masuk akal. Saya perlu berterus terang.

Sila scroll di bawah dan lihat betul-betul

1. Taecyeon


2. Nichkhun


3. Chansung



4. Junsu


5. WooYoung



6. Junho



Ha, pilihla yang hensem-hensem. Semua lagi hensem dari Jay, semua lagi tinggi dari Jay. Semua lagi sweet dari Jay. Takyahla meroyan-royan jerit Jay oppa kat FB, hancur luluh hati I...korang pilihla orang lainnnnnnnnnnnnn...kekekekekek.

Ayu, I disapprove lah hang jadik bini ketiga. Hang dominan, harus nanti I jadik wanita yang lemah..Pilihla orang lain Ayu...kesian kat kami. Tu, dah tepek gambo. Pilih yang lain, ok???? Ambik Taec, dia suka buat aksi kucing, comellll. kekeke

Ingat nak bubuh gambo Big Bang, kang Zeti, Kinah Prime ngan bakal adik ipar meroyans tak tentu hala pulaks..kekeke. I tepek gambo 2pm. selamat sikit. hehehhehe.

Selamat memilih. Ingat, jangan meroyan berJay Oppa kat FB lagi!!!! kekekke


Kalau puasa jangan tekan play *kompom semua gigih nak tekan play kan*
Peminat Nichkhun, dia takde, balik Thai masa nih.

mjh;foi ykjh JAY nl;euhiuehl kj;j

jhsfpbiah csbfg salwiugak jolgk sjf w' gk JAY jdn/lakshjg; :Ogoujolj.sg uoguosgj s. ,nx.bjfhn hmnds/;lgj /s,hnvbs bvsyoij,msnjgbjkih ishf/s, i834o7y kjshLKn/s.lkrp dilhl sikhsi ius ; lk sgi JAY klsjhf;otiej hvs.fygisagj kgs/a;log hi JAY lksj uglorit ;kg'r[o ;ourj; kj;khp p'ol'lb /dlkgh buiu jhfsgeiyo JAY 2 kjh;owli984b lkusl;p;e b0843 lqi3028 ilwqk3r' c21-93 iuolsnfjgl s8ujt;3/py958 lki8 ur lluc u ??????.

*takde kod rahsia, takyah cuba pecahkan kod. hanya ada nama yang tersembunyi..kehkehkeh*

I just want to go to Seattle back home (Ipoh) dan pengsankan diri selama tujuh hari. I MISS SARA yang sedang bersuka ria di kepulauan Fiji! Its just difficult to think without her. Dia selalu brainstorm the ideas with me T_T. Mek patah kaki u olssssssssss!

Hormonal???Who said I'm hormonal? Cant you see I'm having a handgun? Now tell me who is hormonal?????????????

Sekian.

Warna warni yang menyerabutkan jiwaku

Finally, its out!



1. Tak suka ada watak clown dalam MV!!bawaudalwauha!
2. Depa suppose pisahkan Junho-Junsu. Motif letak Junho Junsu sekali? Banyak je warna lain boleh reka - merah, biru, kelabu. (hitam putih)
3. I HATE NICHKHUN'S HAIR! And pink should be Jay's colour T_T (pink)
4. Taec!!!!! Pehal dedah badan??? Jay sorang je boleh dedah-dedah!kekek (hijau)
5. Woo, I dont have any comment. Comel dalam apa jua keadaan. Jamaica sangat! (kuning)
6. Chansung! HOTNESS! *pengsan* (hitam). Kalau Jay tak balik sampai hujung bulan 4, I ngorat youlah chansung! kekek

Kesimpulan = so-so. Terasa mcm tengok power rangers. Power rangers with ugly hairs. Hazabbbbbbbbbbbs. Junho-Junsu dan Chansung FTW. I dont like the others in this MV. JYP, u need to hire a new stylist.

Ini iklan handfon samsung. Kalau beli, dapat beg adidas dengan warna yg sama dengan handfon. Handy!