Sunday, November 21, 2010

Tidur yang memudakan?

Down. Honestly down few days ago. Jenuh telefon ke sana ke mari. Jenuh berchat dengan orang yang dikenali mahupun separa kenal. Jenuh tidur lama – lebih dari 8 jam tipikal. Semua tak berjaya. Am I a bad friend? Why you are being a bitch to me? If you are suffering from any psychological problem, why hurt me? Begitulah royanan dalam hati.

Pagi semalam bangun dengan malas. Terus ke swimming class. Masa tengah salin baju, perasan ada mata yang mengintai, dari tepi dinding. Saya senyum. Senyum sebab saya tau itu bukan mata orang dewasa. Perlahan-lahan pengintai keluar menonjolkan diri.

Perempuan.

7 tahun.

Rambut bertocang 2.

Seluar panjang warna merah jambu.

Dia menuju ke sinki dan basuh tangan.

Saya senyum lagi sambil membetulkan baju renang. Saya Nampak mulut dia bergerak. Tapi saya tak dengan suara.

Dia pandang saya. Oh, dia bercakap dengan saya kah?


 

"Ekskius mi. I cant hear you"

"I said that's a nice dress" (dia maksudkan baju renang labuh – Nampak macam baju nak pi prom night agaknya hehehehe)

"Owh…tenkiu! Its pink. Do you like pink?"

"Its my favourite colour!"

Kami berjalan ke tepi kolam bersama-sama dan terus bersembang. Bermula dari topik renang, suka makan madu sampai ke perihal keluarga.

"That's my half sister" dia menunding kearah budak kecil dalam lingkungan setahun sedang tergedik2 dalam kolam, dipegang oleh seorang lelaki.

"And that's my dad – with tigers on his back" tattoo 2 ekor harimau kat belakang ayah dia, sungguh tidak mengujakan pemandangan.

Tiba-tiba dia senyap. Dan pandang kea rah saya

"Do you still live with your mother?"

"No. I'm here all by myself. My mother live far away from here. Have you ever heard of Malaysia"

Dia geleng.

"It's a far place from here. But my mom calls me everyday"

Dia senyum. Kemudian ambil tuala untuk membaluti adiknya yang baru naik dari kolam.

Dan hati kecil saya terfikir..Mungkin dia tak tinggal dengan mak dia. Sebab teringat yang dia datang dengan ayah dan dengan half-sister. Entah.

Yang penting, terasa muda. Selalu budak kecik yang sembang ngan saya akan tanya

'How many children do you have?


 

So yeah, I should sleep more.

1 comment:

  1. Motif kalendar kosong??
    Kak Dijah, setting calendar tu tak public, so kitorang tak dapat view

    [komen takde kaitan dengan entri]

    ReplyDelete