Friday, November 12, 2010

Luahan langit ke 7

9.13 pm. Still in the lab. But I decided to head home after this entry.
So mintak maap mintak ampun kat bebudak lain yang tengah melalui cabaran hidup yang lebih dasyat dari ini. NIat saya bukan nak menunjukkan PhD saya terpaling susah atau eksperimen saya terpaling susah. The key point is: I've reached the point where I think I could not handle this anymore. Tu jer. Takde isu lain. Ini hal peribadi. So, barangsiapa yang rasa "Hek eleh,aku pon nangis2 gak buat PhD tapi takde la gigih attention seeking mcm nih" dipersilakan dengan segala hormatnya untuk tidak lagi mendengar royanan saya.

Rasa tenang sikit. Sejak bgtau en bos kata nak berenti dia dah takde terjah result sebelum eksperimen habis. Tapi dia tetap tanya summary secara kasar *ohmaigot*.
So the thing is, saya rasa doa saya makbul. Dulu saya dengki bila orang lain dapat sv yang strict. Sebab bagi saya sv strict memang akan menyebabkan improvement berlaku dengan kadar yang tinggi. The thing is, saya tatau yang doa2 saya selalu back fire balik.hehe. Macam saya doa Jay bagi dia berjaya lepas tragedi tangisan air mata tahun lepas. Dan sekarang saya rasa nyesal lak sebab dia dah dapat offer dari Hollywood segala. Maknanya, only god knows nanti dia jadi retis macamana. Dengan industri Hollywood...erm..
My issue is myself. Bukan sebab eksperimen. Eksperimen kacang. Ramai orang kata eksperimen saya kacang. Balik UMT nanti sure kena bambu sebab mungkin bagi sesetengah orang my experiments tak mencapai tahap PhD pon. Tak kisahlah. Takde opinion yang salah.
Supervisors pon bukan issue. Depa bagus. Tersangatlah bagus.
Kehidupan sosial pon bukan issue. Ramai je kawan2 yang senantiasa sudi diganggu dan diannoy dalam tepon. Mak dan ayah pon sudi dan rela tadah telinga dengar tangisan,bebelan dan royanan. Ayah siap dok cari makanan apa yang boleh bantu PMS. heheh. Thank ayah :)
Isu nya, benda2 yang saya kata tak bermasalah tadi tu bila digabung menjadi benda yang kompleks. Ala2 tak sama frequency.

1. Kadar berfikir saya lambat. Benda yang depa cakap kat lab, lepas 2 hari baru saya boleh 'nampak'. lol. Bayangkan,saya perlu berfikir selama 2 hari untuk memahamkan benda yang depa sembang.

2. Otak encik bos. Sumpah, dia tuh boleh geng dengan Sheldon dalam Big Bang Theory. Kitorang memang langsung takleh nak tipu. Takleh nak goreng satu habuk pon. Dia leh simpan dalam memory OTAK dia kitorang punya result. Bayangkan,dia boleh compare result eksperimen A dan B, sedangkan kita tgh bentangkan eksperimen B dan kita sendiri tak ingat eksperiment A yang dah selesai berbulan2 lalu. Betul la kan, org yahudi ni bijak bistari. Mesti depa jaga pemakanan dia dari kecik. Setiap kali jumpa dia WAJIB bawak laptop, dia nak tengok raw data, kena tunjuk langkah demi langkah analisis stat depan dia. Even kalau ada silap key in data pon dia leh trace. whatthefrog sungguh la. Hari tu siap print graph cantik2 tunjuk, dia tengok, pastu suh bukak raw data. And at thet time tgh run 2 eksperimen..so basically I have to think about 3 expts at the same time, badan penat, PMS, dia grumpy sebab saya ada buat silap (buat actually boleh solve benda tu,tapi sebab dia nih researcher yang sangat2 bagus dia takleh accept penyelesaian tu sebab bagi dia,avoid silly mistakes which I agree). Bila kena 'denda' duduk dalam office dia sampai kul 7, dan sampel banyak dalam lab tak berproses..kendian masuk lab dapat tau experiment yg tgh run tak jadi..memang it was HELL. Even masa menulis ni I doubt I boleh habiskan. But saya cubalah sampai christmas tgk macamana.

3. So far, memang takdan proses sampel dari eksperimen 6. Tapi nasib baik dalam alkohol. Ni pon ada pembezaan spesis yang saya kena buat bu I just couldnt be bothered. Org lain boleh cuti2 sakan, jadi I just nak negotiate bagi buat slow sikit. I swear, kalau encik bos ligan2 nak result cepat saya nak suruh dia je buat. Bukan apa, bila start je eksperiment ni habis dah masa. Pagi2 masuk lab collect sampel sampai lunch break. Takdan berenti utk teabreak pon. Sebelum lunch gi bagi bebiri makan. Pastu lepas lunch masuk balik prepare utk collection esok, dan biasanya sampai kul 5. So, dah penat, satu haram benda lain pun dah malas nak buat. Biasanya lepas kul 5 lepak2 depan pc buat benda release tension. Pastu balik dinner pastu masuk lab balik. Kalau time boleh solat, solat dalam stor kat lab ni jer :(.
Tapi hari ni tak larat. Since esok dah decide tak boleh pegi swimming, tadi bantai tgk Big Bang Theory. Ni dah nak balik, makan, mandi tido. Esok barulah mula balik. Hope ada lebihan tenaga untuk proses sampel yang perlu habis proses menjelang krismas. Eksperimen gila ni sampai 29 November. :( Ingatkan boleh setel semua eksperimen by November, tapi memang taklehlah dengan keadaan mental mcm ni. So I guess bulan Disember baru habis, hopefully. dan pastu akan meroyan balik sebab encik bos nak diskas semua result untuk semua 7 eksperimen. ya ampun. Mcm nak lari gi Korea je. Key in data pon tak dan...camno nih?? :(

4. Nak tulis lagi tapi tak larat. Need to head home.


Not a fan of Bieb. But I like Jaden. I love the song :)

No comments:

Post a Comment