Friday, August 5, 2011

Sesal

Masa saya muda remaja banyak benda yang saya sesalkan.Saya berpegang pada pepatah 'sesal dulu pendapatan,sesal kemudian TIDAK BERGUNA'. Tapi bila saya meningkat dewasa terutamanya di Armidale ni, saya sudah kurang berpegang kepada pepatah di atas.Saya masih sesal atas kesilapan dan keterlupaan,tapi saya tak mahu fikir sesal kemudian tak berguna.

Walaupun secara konsepnya bila kita menyesal kemudian ia tidak mampu mengubah masalah atau kejadian yang telah terjadi atas salah silap,bagi saya perasaan sesal tu boleh menyebabkan kita jadikan sebagai pedoman.Pedoman untuk lebih berhati-hati di hari kemudian.Pedoman untuk menjadi/memberi yang lebih baik.

Dont be hard on ourselves.Things happen.To err is human.

Hidup ini adalah satu proses pembelajaran.Bila kita berhenti belajar,tandanya kita dah mati.Dan semoga kita mati dalam iman.
Mungkin bila kita tak jemu2 belajar dari kesilapan kita akan makin dekat dengan rahmat Allah,dan akan dapat merasai kemanisan iman menjelang kematian :).Amin.

Selamat berRamadhan!!

No comments:

Post a Comment