Thursday, August 12, 2010

Have you seen my brain? I dropped it somewhere

Saya menjangkakan bila saya masuk tahun kedua, saya akan improve..dalam erti kata yang lain, saya akan menggambarkan yang saya ni ADA OTAK. Geez, sangkaan saya meleset. Lagi lama study, lagi rasa bengap, lagi rasa unorganised, lagi emo, lagi teruklah pendek kata. Kalau sudi sila baca royanan ini. Buat yang sedang buat PhD dan dikhuatiri akan terjejas dengan royanan tak berkesudahan ini, sila jangan baca. hehe

1. I dont know is it just me or memang isu kelam kelibut tangan 2 tak cukup adalah isu semua orang. Saya tengok Gareth ngan Fi macam selamber rock jer. Adekah kerana otak saya kecik, maka otak saya punya kapasiti lebih terhad? Encik bos suruh buat literature review, dia nak 80%. Masalahnya, benda yang paling tak best adalah buat lit reviewwwwwwwwwwwwwwwwww!!! Tambahla for climate studies untuk perkembangan cecacing semuanya dipublish sekitar 1960an gituh. So, kena pi library dan fotostat. =(. Ada sapa-sapa boleh bagi tips untuk rasa best buat lit review?

2. Saya masih gagal untuk grab the main idea of the results. Selalunya apa yang saya present adalah benda yang supervisors takmo. Sentap kan? Apa yang depa nak, I tak present. Amik, sentap berganda tak? Pernah satu hari tu lepas miting down satu hari, sampai rasa nak gantung diri kat kipas. Nasib baik dalam bilik takde kipas siling tuh, dan takde tali..Esoknya jumpa encik bos dia terus sound " I was annoyed and dissapointed with your report". Terus bercucuran air mata. Bukan kecik ati, tapi rasa frust ya hamat dengan diri sendiri. Frust sebab I dah setahunnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn nam bulan. Tapi leagi dasat dari bebudak undergrad dari segi kualiti kerja. Motip sangat memang tak nampak salah bila buat. Bila dah diskas baru sedar silap2 bodoh yang tak sepatutnya dibuat.

3. Berbalik pada lit review, saya memang malas dan begitu senang distracted. Skang ni tgh pulun preparation untuk next experimen dan untuk write up untuk journal. Nak pulun publish sebab dah tak larat nak tgk data eksperimen lama. Tau tak saya dah present kat dua conference dannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn bila cek2 balik ada kesilapan analisis fkdjhfaksjhfjhsdakfgahjsfgkjs. Padahal dah cek banyak2 kali. So, ingat nak hadap semua data, analisis betul2 dan publish pastu simpan dalam elaborate untuk jadik chaptor. Malas dah tengok. Malassssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss.

4. Hanya SATU tahun je lagi untuk setelkan lagi 2 eksperimen. Pastu bergantung mood encik bos, samada nak tambah eksperimen atau halau balik Malaysia. Rasa mcm nak halau diri sendiri balik je. Chapter satu habuk pon takde write up betul2 lagi..

Cuba bayangkan, kalau ini royanan orang yang berkeluarga atau buat study part time logiklah. Ni single mingle maseh bermasalah. Gosh....

Mebi kena pi jumpa kaunselor balik. Dah skip jumpa sebab busy =(

Till then, selamat meroyan!


 

 

6 comments:

  1. Hi blog owner, my name is Ronie Muller..nice to found your blog and I wanna you know that I'm also a PhD student :) Anyway, regarding to this entry,

    issue no 1: i also feel that having a small otak due to the same problem as yours

    issue no 2: saya juga masih gagal untuk grab the main idea. But never thought to gantung diri kat kipas..except ever thought to berenang dalam canal kat holland ni even tak pernah tamat swiming course

    issue no 3: errr..what is literature review???

    issue no 4: me have 2 more years but satu habuk paper pun tak nampak ghope lagi

    And I also single mingle even though I use my husband-to-be names as my surname.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  2. lolllllllllllllllllll...saya ingat dapat spam..sib baik tak delete..terus tergolek bila dgr Ronnie Muller boleh cakap melayuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

    ReplyDelete
  3. kekeke...mula2 dah agak mesti k.roni...pas2 bile die start tulih dlm english terdetik plak..."eh,ni minah saleh mane plak ni"...kekeke. last2 bile npk ayt melayu baru la tau k.roni...kekeke...

    Org prnh(sbnrnye slalu) nk pi hilgkn diri ke palestin...buat kerje amal smpi tue (nk elak U*T cari..kekeke)...pas2 pi mekah duk sane...huhuhu...untug2 smbil buat keje amal blh le jumpe kakak angelina jolie...**impian semata-mata**

    -kinah

    ReplyDelete
  4. hahahaha....tula kan kinah...konpius jap. minah saleh paham entry blog...
    jom lari kinah...heh

    ReplyDelete
  5. wahhh..omputeh komen kat blog acu....!!!!

    acu jgn gantung diri kat kipas. ayg syg acu. mari kita sama2 kuatkan semangat. to get the rainbow, u have to go through the rain first.:)

    ReplyDelete
  6. Banyk kan sabar n teruskan usaha akak k...kami semua warga terengganu mendoakan akak berjaya di sana...hidup research kambing!!!!hahaha

    ReplyDelete